Hyperhidros, överdriven svettning, orsakar inte bara missprydande fläckar på kläderna utan för också med sig hudproblem. Personer som bröstsvett och ljumsksvett drabbas ofta av svampinfektioner i området. De som har fotsvett och handsvett har lättare att bli infekterade med vårtvirus.

• Ökad infektionsrisk
  • Svullnad i huden
  • Trygg behandling

Trivsam miljö för svamp och virus

Kraftig, långvarig svettning gör huden mjukare och tunnare. Huden har lättare för att spricka av nötning eller skada. Det gör också att virus lättare tar sig in genom hudbarriären. Både svamp och vårtvirus trivs i fuktiga miljöer. Hudsvamp orsakar röda, fjällande utslag som kan sprida sig från ljumskarna till insidan av låren och ut på rumpan. Utslagen kan klia och svida. Vårtor är mer luriga. De ger ofta inga kännbara symtom i början. Först när vårtan är stor blir den synlig och kännbar.

Hudsvamp brukar försvinna efter en svettbehandling. När miljön förändras från fuktig och blöt till konstant torr, trivs inte svampen längre. Vårtor kan finnas kvar en längre tid och kräva riktad behandling. Nagelsvamp blir däremot lättare att bekämpa när miljön är torr, och tårna inte svettas i strumpor och skor. Då biter behandlingen bättre.

Smalare fingrar

Många som gjort en svettbehandling av händerna märker att fingrarna blir smalare efteråt. Ofta blir de svullna och lite tjockare av vätskan som ständigt produceras. När svettproduktionen upphör försvinner också vätskan i huden. Det tar några veckor, men därefter kan man märka att ringen sitter lösare. Även handflatan kan bli smalare, men det är inte lika synbart.

Rekommenderad behandling

Vi rekommenderar en injektionsbehandling eftersom den ger bra effekt en längre tid. Kortverkande kurer är tidskrävande och ger ofta bara en svettreduktion. Om området inte blir torrt finns en ökad risk för svamp- och vårtspridning. På Svettkliniken utförs behandlingarna endast av sjukvårdsutbildad personal. Alla har lång erfarenhet av hyperhidros och lång vana av att ge injektioner i huden.