Hyperhidros är en sjukdom som orsakar ökad svettning. För en del personer blir svettningen orimligt stor i ett visst område, t ex händerna eller armhålorna. Det kallas fokal hyperhidros. Andra upplever att svettproduktionen är kraftig från hela kroppen. Ryggen, bröstet, magen, rumpan och benen blir blöta. Det kallas generell hyperhidros. Man vaknar dyngsur eller blir genomvåt så fort man går några hundra meter på stan. Fokal hyperhidros är många gånger ärftlig, medan generell hyperhidros ofta beror på sekundära orsaker. T ex en annan bakomliggande sjukdom, eller nervskada efter olycka.

• Egna lösningar
  • Medicinska lösningar
  • Tygg vård

Det kanske låter komplicerat, och mycket riktigt, diagnosen är komplex. Det är inte enkelt att bli av med sjukdomen på egen hand. En del omfördelar sin kost för att äta mindre proteiner. Proteintillskott kan ge ökad svettning. Andra försöker stressa mindre och undvika varma utrymmen som fullsatta bussar och tåg. Det vill säga olika stimulin som triggar svettningen.

Nytt hopp för alla med bröst- och ryggsvett

Idag finns det ingen behandling som kan bota sjukdomen, men det finns alternativ som ökar livskvaliteten genom att reducera svettningen eller stoppa svettningen helt under en tid. miraDry är en lösning med mikrovågor som permanent reducerar svettningen under armarna. Wim Venema, holländsk läkare, utför även miraDry behandlingar på andra kroppsområden, men det i Nederländerna. År 2020 kommer äntligen applikatorn som är framställd för trygg vård av överdriven svettning på bröstet och ryggen. Detta kommer underlätta livet för tusentals personer. Inte minst för alla som genomgick en sympatektomi, och drabbades av kompensatorisk svettning på bröstet och ryggen efter operationen.

Frihet i flera månader

Ett annat alternativ är att stoppa svettningen under några månader. Det är möjligt med injektioner av ett läkemedel. Läkare eller sjuksköterska injicerar läkemedlet i huden med en tunn nål. Läkemedlet blockerar utsöndringen av den signalsubstans som stimulerar svettkörtlarna till produktion. Det gör att svettkörtlarna slutar tillverka svett. Dessvärre är behandlingen inte permanent. De flesta är torra under 3-12 månader, därefter börjar svettningen gradvis komma tillbaka. Immunförsvaret bryter nämligen ner blockaden.

Mer fokus på patienten

Mer forskning behövs i hur man kan bota överdriven svettning, utan att orsaka bestående biverkningar. Vården måste vara säker. Vi på Svettkliniken jobbar aktivt med att utveckla trygghetsrutiner. Våra patienter ska känna att de är i goda händer.